DI SEBALIK NAMA: TUNGGU 2 DEKAD

Wednesday, January 20, 2010

Petikan dalam akhbar BERITA HARIAN 16 Januari 2010, terima kasih kepada wartawan Cik Diyanah Anuar yang sudi menginterbiu.... =)

Rio puas jika karya dihasilkan dapat menghibur pembaca

UNTUK bergelar kartunis, personaliti ini menempuhi ‘perjalanan’ suka duka hampir 20 tahun. Biarpun dua dekad dianggap suatu tempoh lama, tamu kolum Di Sebalik Nama minggu ini memandangnya dari sudut positif serta menganggap setiap cabaran yang dilaluinya, amat berbaloi.

Akhirnya, mulai tahun lalu, Rio mula berkarya sebagai kartunis sepenuh masa untuk majalah Apo?

Kalau hendak tahu, Rio sebenarnya mula menghantar karya kartun ke pelbagai syarikat penerbitan sejak di bangku sekolah. Namun, peluang menjadi kartunis hanya tercapai ketika beliau sudah matang dan dewasa.

Sejak karya pertama disiarkan di majalah Gelihati terbitan karangkraf pada 1990, hati kecil Rio terus menyimpan hasrat menjadi kartunis.

“Sebelum tamat persekolahan, berpuluh-puluh karya saya tersiar di pelbagai majalah humor biarpun ada antaranya disiarkan dalam ruangan khusus untuk kartunis baru.

“Ketika menyambung pengajian dalam bidang seni bina di Universiti Teknologi Malaysia (UTM), saya berkarya secara sambilan di majalah Gelagat menggunakan nama pena, Asmario.

“Selepas tamat pengajian, saya bekerja dalam bidang seni bina hampir setahun dan kembali ke dunia kartun. Ini kerana jiwa dan minat saya lebih mendalam kepada seni kartun,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Terus bercerita, Rio berkata, beliau terus menimba pengalaman dengan menyertai kumpulan produksi siri animasi, 'Keluang Man' sebagai animator 3D.

“Biarpun bekerja di firma arkitek atau produksi animasi, saya masih berkarya di beberapa buah majalah humor secara sambilan,” katanya.

Peluang merealisasikan impian menjadi kartunis makin cerah apabila kartunis Petai dan Sireh mempelawa Rio menyertai majalah Apo?. Rio ditawarkan tugas sebagai pereka grafik pada 2001.

Bersama Apo?, Rio hanya berkarya secara sambilan kerana banyak tugas rekaan grafik dan multimedia perlu dikendalikannya. Sehingga tahun lalu, kartunis Petai akrhinya menawarkan Rio jawatan kartunis sepenuh masa.

Hampir 20 tahun menempuh pelbagai kenangan pahit manis dalam memburu cita-cita menjadi kartunis, Rio bersyukur segala usahanya membuahkan hasil.

“Saya berharap pengalaman ini menjadi iktibar kepada generasi muda yang ingin berkecimpung dalam bidang kartun... Usah mengalah dan berputus asa dalam mencapai cita-cita menjadi kartunis,” ujar Rio.

Di Sebalik Nama berbicara lanjut dengan kartunis ini...

Berapa lama masa yang diambil untuk anda mendapatkan stroke lukisan kartun yang menjadi identiti diri sebagai kartunis?

Pada peringkat awal. saya meniru stroke kartunis yang diminati ketika zaman persekolahan seperti Gayour dan YazMalee. Bagi mendapatkan stroke tersendiri, ia mengambil tempoh bertahun-tahun.

Saya banyak merujuk karya kartunis tempatan dan luar negara. Hingga kini, saya masih belum berpuas hati dengan stroke lukisan saya dan terus bereksperimentasi hingga stroke yang saya hasilkan mendapat maklum balas positif dari pembaca. Saya sukakan kepelbagaian dalam stroke mengikut tema sesebuah cerita.

Apa yang menarik minat anda untuk menjadikan kartunis sebagai kerjaya?

Secara peribadi, saya seorang yang pendiam. Saya tidak pandai menghiburkan orang di sekeliling saya dengan lawak bersahaja. Jadi, melalui karya kartun, saya harap saya dapat menghiburkan orang.

Jika pembaca tertawa melihat karya yang saya hasilkan, ia menjadi kepuasan kepada saya.

Apa subjek yang sering anda tampilkan dalam karya?

Untuk beberapa karya dalam majalah Apo? seperti Kiddoes United dan Cintan Picisan, saya cuba mengambil subjek ringkas dan senang difahami pembaca.

Hampir semua pembaca Apo? melalui zaman kanak-kanak dan alam percintaan. Sehubungan itu, subjek begini senang untuk diterima. Kiddoes United secara tidak langsung boleh membangkitkan nostalgia zaman kanak-kanak manakala Cintan Picisan dapat dijadikan rujukan supaya hubungan cinta tidak kering dengan sense of humour.

Bagaimana anda memperoleh idea untuk mewujudkan watak seperti dalam siri The Ring-Ring dan Remy The Dragon Hunter?

Filem banyak mempengaruhi hidup serta membentuk mentaliti saya. Selain itu, filem menjadi sumber idea untuk saya manifestasikan dalam karya. Kedua-dua siri ini sebenarnya adalah spoof dari filem yang saya pernah tonton lalu saya cuba mengolahnya dalam bentuk humor.

Selain menonton filem yang berkaitan dengannya, idea untuk siri ini juga diperoleh melalui perbincangan dengan rakan kartunis.

Pada pendapat anda, apakah cara menarik pembaca mendekati majalah humor?

Dibandingkan dengan zaman kanak-kanak dan remaja saya, generasi masa kini dihidangkan dengan banyak bahan hiburan seperti internet dan permainan video.

Bagi saya, cara menarik minat generasi sekarang membaca majalah humor ialah dengan memaparkan cerita dan maklumat yang berkaitan dengan minat dan kehendak mereka.

Sehubungan itu, kartunis perlu mengikuti perkembangan semasa bagi memastikan karya yang dihasilkan seiring dengan perkembangan zaman.

Apabila karya anda ditolak, adakah ia mempengaruhi semangat anda untuk berkarya?

Tidak pernah sama sekali. Saya menganggap reject sebagai proses pembelajaran. Ini kerana mereka yang lebih berpengalaman akan nampak kekurangan yang ada dalam karya kita.

Banyak karya saya ditolak pelbagai syarikat penerbitan. Tetapi, saya menerimanya secara positif. Ini kerana tanpa cabaran seperti itu, mungkin saya tidak akan cuba memperbaiki mutu karya saya.

Boleh berkongsi pengalaman menarik sepanjang bergelar kartunis?

Gelaran kartunis secara rasmi baru saja saya peroleh dalam tempoh tidak sampai setahun. Biarpun selama ini saya berkarya secara sambilan, namun atas faktor kartunlah saya diingati rakan lama terutama yang dikenali sejak dari zaman persekolahan.

Mereka akan ingat kepada saya setiap kali melihat karya saya di majalah atau akhbar. Saya terkejut apabila mengetahui ada rakan lama yang menyimpan semua karya saya sejak zaman persekolahan hingga sekarang.

Apa antara cabaran yang pernah anda lalui dalam kerjaya ini?

Kebuntuan dalam menjana idea adalah cabaran terbesar bagi semua orang yang terbabit dalam bidang seni, begitu jugalah dengan kartunis. Bermacam-macam cara terpaksa dilakukan bagi memastikan idea baru tidak kering.

Ini termasuk menonton filem, membaca buku dan mendapatkan maklumat terbaru dari internet untuk diolah dalam bentuk karya humor. Penerimaan masyarakat juga menjadi salah satu cabaran kerana masih ada ibu-bapa yang bersikap konservatif, tidak menerima menantu yang bekerja sebagai kartunis (ketawa).

Akhir sekali, apa yang anda ingin capai dalam bidang ini?

Matlamat saya ialah terus berkarya biar apapun perubahan yang berlaku dalam industri ini mengikut arus kemodenan. Melihatkan pasaran majalah humor yang kian menurun dari tahun ke tahun, saya memikirkan alternatif merevolusikan karya dalam bentuk digital.

Sehubunguan itu, internet adalah jalan terbaik untuk memastikan karya saya terus menemui pembaca - bukan saja di Malaysia tetapi di seluruh pelosok dunia.

Bukan itu saja, saya bercita-cita menampilkan karya saya dalam bentuk filem. Ini kerana selepas Mat Som (karya Lat) yang dihasilkan pada 1990-an, tiada lagi komik tempatan lain diadaptasikan ke filem.


Tarikh Lahir : 30 September
Asal : Pasir Mas, Kelantan
Blog : riorashid.blogspot.com

6 comments:

RABUN on February 11, 2010 at 7:42 PM said...

taniah dengan kejayaan anda sekarang...teruskan bekarya

Blog27999 on March 1, 2020 at 8:15 AM said...

Your Affiliate Money Printing Machine is ready -

And making profit with it is as simple as 1-2-3!

Here's how it all works...

STEP 1. Input into the system which affiliate products you want to push
STEP 2. Add PUSH BUTTON TRAFFIC (it ONLY takes 2 minutes)
STEP 3. See how the system grow your list and sell your affiliate products for you!

Are you ready to make money automatically???

You can test-drive the system for yourself risk free...

Blog27999 on March 1, 2020 at 10:12 AM said...

If you're trying to lose weight then you certainly have to start following this brand new custom keto meal plan.

To design this service, licensed nutritionists, personal trainers, and chefs united to provide keto meal plans that are powerful, painless, money-efficient, and delightful.

Since their grand opening in 2019, 100's of clients have already remodeled their body and well-being with the benefits a good keto meal plan can provide.

Speaking of benefits: clicking this link, you'll discover eight scientifically-confirmed ones offered by the keto meal plan.

Blog27999 on March 1, 2020 at 10:40 AM said...

In this manner my friend Wesley Virgin's biography begins with this SHOCKING AND CONTROVERSIAL VIDEO.

You see, Wesley was in the army-and soon after leaving-he found hidden, "self mind control" secrets that the government and others used to get anything they want.

As it turns out, these are the EXACT same SECRETS tons of famous people (especially those who "became famous out of nothing") and elite business people used to become wealthy and famous.

You probably know how you only use 10% of your brain.

That's because the majority of your brainpower is UNTAPPED.

Perhaps that conversation has even occurred INSIDE your very own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head around 7 years ago, while riding an unlicensed, beat-up trash bucket of a car without a license and $3.20 on his debit card.

"I'm so fed up with living paycheck to paycheck! When will I finally make it?"

You've taken part in those thoughts, isn't it right?

Your success story is going to be written. All you need is to believe in YOURSELF.

CLICK HERE To Find Out How To Become A MILLIONAIRE

Blog27999 on March 2, 2020 at 1:45 PM said...

As stated by Stanford Medical, It is in fact the one and ONLY reason women in this country get to live 10 years more and weigh 42 pounds lighter than us.

(And realistically, it is not related to genetics or some secret diet and really, EVERYTHING related to "HOW" they eat.)

BTW, What I said is "HOW", not "what"...

TAP on this link to determine if this easy quiz can help you decipher your real weight loss possibilities

Stair Contractors Denver on November 1, 2022 at 2:09 AM said...

I enjoyyed reading your post

 

Copyright © 2009 Grunge Girl Blogger Template Designed by Ipietoon Blogger Template
Girl Vector Copyrighted to Dapino Colada